konačni rezultati popisa…

…iz ugla jednog popisivača

Radila sa desetak genijalnih mladih ljudi. Tvrdnja kako je omladina lenja i ne želi da radi u ovom slučaju čista laž! Svi savesni, voljni, odlučni i istrajni do iznemoglosti. Cela grupa obavila posao za 7 dana i došli do svih sa spiska, dovijali smo se na razne načine, ali našli smo sve. Obaveštenje o produženju popisa za 3 dana, slatko nas zabavilo, ali šta sad, idemo dalje.

Utisci sa terena

Penzioneri više nego usamljeni. Ne mogu ja dovoljno rano da ustanem koliko oni rano mogu da ručaju, zato živeli penzioneri nama još 100 godina! Spremni koliko god gluvi bili.  Gomila bračnih drugova zaglavljena u braku samo zato što im je roditeljski dom jedino mrskije mesto od trenutnog. Majke i posle 30 godina od smrti deteta ostaju neutešne. Najneprijatnije pitanje beše mi baš to – sa brojem živorođene dece.  Plakala sa jednom ženom zbog izgubljene ćerke i sina, njih nisam znala, a ni nju do tog dana, ali otplakah.  I posle 7 dana nisam naučila kako se to pitanje postavlja, jedino što sam posle prve neprijatnosti izvukla kao pouku je da ga ostavljam za kraj. Muškarci uglavnom ne umeju dati ni jedan precizan odgovor na pitanje o ženi i deci, sve se svodi na neodređene odgovore uz propratni komentar ‘ili tako nešto’ i ‘valjda’.   Ali zato uvek mogu da primete koliko su druge žene zgodne i lepe, i odlično recituju svoje lovačke priče. Podatak koji je mene porazio je da  na prste mogu izbrojati ljude koji imaju završenu četvorogodišnju srednju  i nešto više od toga. Neverovatno veliki broj ljudi (i to ravnomerno i mlađih i starijih) je završilo samo osnovnu školu. Ljude od 60-90 godina još nekako i da razumem,  ali ljude od 20-30 godina života koji imaju samo osnovnu školu ne mogu da razumem, a ni njihove roditelje.  Nisu ponosni na obrazovanje svoje dece, ali ga  ni ne osuđuju. Uglavnom svi imaju isto opravdanje, jadno dete zbog jedne budale od nastavnika/profesora je ostalo bez škole. Izgleda da današnji klinci sa svojim pravima najviše se zalažu za  pravo na neobrazovanost.

Vanbračni partneri su konačno ovim popisom uspeli da ustanove kojoj nacionalnosti i veri pripada njihov saputnik. Da ne spominjem iznenađenja na licima mnogih kad su čuli zanimanje svog supružnika.

Komšijska radoznalost seže mnogo dalje od pitanja s popisa.

Bivše ljubavi isto stare i svoje nezadovoljstvo daleko teže skrivaju od stranaca.

Zanimljivosti i tako nešto

Što se tiče folklora i vere, jedan dekica  je pravoslavac 100 %. Kleo mi se svim ikonama i oltarom što mu visi na zidu, o svom patrijarhalnom vaspitanju, pričao mi rukama koliko je dug sto za kojim smo sedeli i izlistao sve fotografije od lepote svoga unuka. Ubeđen je da smo unuk i ja jedno za drugo.

Dekica – Mogla bi se ti udati za mog unuka! Šta bi ti falilo? Momak ima kuću, živi sam, lep, zgodan, visok! I sama si rekla da je slika i prilika!

Šunja – Ali deko šta ćemo ako sam ja udata? To me niste ni pitali?

Dekica  – Je l’ imaš ti dece?

Šunja – Nemam!

Dekica – Onda si ti, ipak, prilika za mog unuka!

*************

Jedna baka skidala bluzu da mi pokaže ožiljak od operacije srca, kukajući kako nikako da zaraste to čudo, a tako je ružno i posle godinu dana. Ne dozvoljava joj da nosi sve one dekoltirane bluze koje voli. Ne znam da li treba posebno da napomenem da je baki jedna ‘dojka’ kao cele mene tri i da je striptizu prethodio temeljan opis prijema u bolnicu, njen strah pred operaciju i buđenje posle iste.

Još uvek sam u nedoumici da li je to bilo seksualno uznemiravanje ili psihičko?

*****************

Peti dan me presreće žena na ulici, izgovarajući ponosno svoje nemačko ime posle zvaničnog Dobar dan! Otpozdravljam ženi isti dan, već mehanički izgovarajući svoje ime  posle toga.  Jedino nepoznatije od njenog imena mi je bio njen lik. Govori mi kako je sledeći  dan imala nameru otići u opštinu i žaliti se kako njoj niko nije ostavio cedulju za popis. Pitam je za adresu i već po njenom izgovoru znam da je popis u toj kući obavljen, ali ipak vrtim papire da bih joj potvrdila isto.  Baka koju sam našla u kući rekla da živi sama, žena nije bila iznenađena, samo je i dalje bila u čudu što nije dobila cedulju.  Bilo je teško objasniti da smo mi dobili samo adrese, ne i spisak ljudi koji su prijavljeni na tim adresama.

***********

Da su me udavali ovih dana, udavali su me. Možda ne bi bilo na odmet da odem i proverim gdeSeVećProverava da nisam u međuvremenu počela da se potpisujem novim prezimenom. Jedna žena je toliko bila zagrejana da me utrapi sinu, da je pratila moje kretanje 4 sata na ulici čekajući da ovaj dođe kući, koja je svega 3 kuće udaljena od njene. Zaverenički je upala dok sam bila kod jedne porodice i izvukla me napolje kako  bi mi rekla da je mladi gospodin stigao i da odem do njega odmah ali da ne kažem da me ona poslala. Rekoh joj da prvo moram završiti sa ljudima s kojima sam  počela, a momka ako nađem posle, našla sam. Ako ne, moraće ona da mi da podatke. Nije joj bilo pravo, ali momka sam za nekih pola sata našla kod kuće. Mislite da nije primetila kad sam ušla, odmah je dotrčala da proveri da li sam rekla da me ona poslala. Rešila je da kod mladog gospodina popišem i nju i supruga, više na njihove podatke nisam morala čekati 4 dana. Nikad u životu nisam duže čekala na dve lične karte. Međutim  i tom popisu je došao kraj. Bar sam živela u tom  ubeđenju naredna 2 dana, dok  gospođa nije upala u kuću u sledećoj ulici da bi me obavestila kako je zaboravila da s njom u kući još živi jedan sin sa ženom i troje dece!!! Njih moram lično da ispitam jer taj sin je državni organ i ona ne sme da daje nikakve podatke o njemu. Do tog sina sam došla tako što sam morala po ključ od kapije kod Onog sina, opet. Ishod cele akcije – državni organ popisan, gospođa mama ostala nezadovoljna.

********************

Posle svega od krasnopisa mi ostao krasnobrlj i da ne bude kako su svi bili daveži ili da sam imala samo neprijatnosti, moram da naglasim da su ovo bili izuzeci i da sam upoznala neverovatne i fantastične ljude, s kojima sam se sjajno zabavljala dok sam obavljala posao.  Uz jedan dubok naklon želim da se zahvalim svim medijima koji su naduvali popis, od njega načinili senzaciju i objasnili ljudima kako će da traje celu večnost kad im popisivač uđe u dom. Zbog toga je u par navrata duže trajalo moje objašnjenje da nisam nikakav šarlatan, od samog popisivanja, ali sve u rok službe. Za mene je ova žurka završena.

Kraj!

46 thoughts on “konačni rezultati popisa…”

    1. zeleniš,

      razvuklo bi se nadugačko da sam se bavila svakom bračnom ponudom. To je što je. 🙂

      Ono što me još fasciniralo je lična karta jednog dekice koji je još u SFRJ dobio trajnu i nema nameru da je menja. Novi pasoš ima, ali ličnjak je još uvek stari. Kaže adresu, svoje ime, ime oca, datum i mesto rođenja nema nameru da menja, tako da je za njega ta lična karta sasvim važeći dokument. 🙂

  1. E, Šunjo, bolje da ne komentarišem što-šta, bila bih zlurada, časna riječ. Nego, hoće li biti kakve male koristi od ove tvoje putešestvije ili ne?Kako god, ostaj ti nama zdravo i gotovo.

    1. Nataša,

      kad smo predavali upitnike potpisali smo ugovor, tako da je naš rad dobio i zvaničnu cenu, plaća se po upitniku. Iskreno ako zaista bude tako, biću zadovoljna, ali i to je vanredna situacija, jer je jednom kolegi pozlilo, pa smo koleginica i ja po završetku našeg dela, odradile i njegovo. Još se ne zna kad će biti isplata, šuška se da bi moglo biti sredinom sledećeg meseca. Kažu da je za ispalu previše ljudi u igri, a pošto su izbori blizu nije im u interesu da se sad poigravaju sa značajnim delom glasačkog tela. 🙂

  2. Šunjče, lepo obojeno bogato iskustvo :-). Nije mala stvar sresti i dodirnuti toliko ljudskih života i priča. Držim palčeve da isplata bude što pre i u ugovorenom iznosu :-).

  3. Prava pravcata reportaža 😆
    Pitam se, postoje li u ovoj zemlji ‘lovci’ na talentovane novinare!?!

    Izvanredno, Šunjoslava* 🙂

    1. ćakulavice, u ovoj zemlji postoje samo lovci na šupljoglavce, mada njih i ne treba posebno tražiti, oni se sami jave.. 🙂
      što se tiče mog talenta i sama ga još lovim, tako da je oprošteno svima koji me još nisu ulovili 😉 😀

    1. Exxx,

      iskreno, tek sad počinjem da ozbiljnije razmišljam o tim ponudama, nisam baš sva vrata za sobom zatvorila. Rekoh na par mesta da ću se javiti kad mi se gužva raziđe. Već sam čula da se dvoje tako smuvalo, mogla bih da budem u sledećoj priči – dvoje se tako venčalo! 😀

    1. Labilna,

      videla sam već prvih dana taj snimak, ali kao što rekoh uglavnom sam nailazila na sjajne ljude s kojima je bilo zadovoljstvo družiti se na kratko, a i penzioneri naši su priča za sebe, ali od mehanike na sreću ili nesreću operisani. Na par mesta sam ljudima čitala poruke, podešavala sat na mobilnom i izlistavala propuštene pozive.

      Bilo je i vickastih ali najteže ustvari padne kad naiđeš na kuću sa 13-toro ljudi koji ni sami ne znaju šta jedno drugom dođu, svi pričaju u isti glas, a ni srpski jezik ih ne služi baš najbolje. ALI, i njih kad uspeš da utišaš brzo sve postane jednostavnije. 🙂

        1. Devojka iz moje grupe izgleda da će do kraja života jesti besplatan hleb ili bar dok se ne preseli. 🙂
          Od kako je popisala jedne ljude ne žele da joj naplate hleb kad dođe u njihovu pekaru. Ovu povlasticu ima već dve nedelje, malo li je na ovu oskudaciju?! 🙂

  4. sve je to divno, ali mene je popisivachica u ns-u 2 dana zlostavljala dok me nije popisala, iako je trebalo mama kuci u rodnome gradu da me popise! e onda me ova popisala, a oni tamo posle dva dana dosli i zlostavljali moju mamu 3 dana, dok me nisu i tamo popisali, a sad se naravno razlikuju podaci jer ja jesam ovde privremeno na par godina i radim i idem peske na posao i nikako nisam tamo a da radim ovde i da idem autobusom na posao kako su oni poizmisljali da bi popunili kvotu popisanih, pa ti sad meni reci ko je ovde lud?!

    1. Suzana,

      da nas ima svakakvih stoji. Ne znam šta smatraš maltretiranjem i koje su metode koristili na tebi i tvojima, ali iz tvog komentara naslućujem da vam nije bilo zabavno. Nagledala sam se, a i naslušala koječega ovih dana, a kako stvari stoje slušaću još neko vreme. Mislim da u tvom slučaju jeste bilo potrebe da te evidentiraju na oba mesta. S tim što u NS-u te zavode kao privremeno prisutno lice, a kod majke kao člana domaćinstva koje nije prisutno u kritičnom momentu popisa (kako su nazvali 30.09.) iz određenog razloga, tj. posla. Dalje u upitniku se traži koliko dugo nisi prisutna, koliko još planiraš da odsustvuješ i tvoje trenutno mesto boravka, jer bez obzira koliko godina si u NS-u još uvek se kao tvoje stalno mesto stanovanja navodi mesto gde ti je roditeljski dom, bar tako zaključujem iz tvoje priče (ako grešim, ne zameri, jer pričam na osnovu ovoga što si ti napisala, bolje bi mi bilo verovatno da ćutim, al’ eto, rekla sam, pa kud puklo da puklo). 🙂

      Tako su bar nama rekli na obuci pre izlaska na teren. Izmučili smo našu instruktorku sa milion i jednim pitanjem još pre nego što smo počeli. Na neka pitanja smo odgovor dobijali odmah, na neka smo čekali odgovor, ali sve je stizalo do nas. Moja malenkost se družila uglavnom sa penzionerima i mlađim bračnim parovima. Nisam imala ni jedno privremeno prisutno lice, a oni ljudi što su i bili odsutni – su u inostranstvu. Ne mogu pouzdano reći da li je bilo greške u tvom slučaju, čak i ako je napravljena greška u upitniku, ne mora značiti da je takav poslat na obradu, ispravke su dozvoljene na određenim mestima, jedino što nije dozvoljeno to je da se ispravlja ili šara bilo šta što je upisano kao odgovor na nacionalnu pripadnost, maternji jezik i veroispovest. Dosta stvari u celoj organizaciji je rađeno u hodu, i ono što je moralo i ono što nije, tako da su prvih dana po izlasku na teren stizale dopune ili novi načini rešavanja nekih situacija, da ne spominjem situacije koje ni najbujnija mašta ne može da smisli.

      Činjenica je da nismo svi za rad sa ljudima koliko god izgledali ‘ljudoliko’. Mnogi su se pokajali što su se prijavili. Iz iskustva moje grupe, mogu ti reći da ako je nešto trajalo više od jednog susreta tu popisivač nije delovao sam, već i njegov instruktor ili više njih, ako su te kontaktirali više puta to je samo zato što su morali i želeli da odrade posao kako treba, a da li je posao odrađen valjano ili ne, to ne mogu reći bez uvida u papire.

      Odužila sam sa odgovorom, izvini ako sam i pored toga ostala nejasna, ali kucam u jednoj sobi dok u drugoj krečim. Ostaj mi u zdravlju i ljubavi, pa makar postojala i na dva mesta istovremeno. 😀

      1. hehe, hvala na elaboratu! jasno je meni da su me morali kuci popisati, jer mi je to adresa iz licne karte, ali ova sto mi je dosla u ns, prvo mi je pretila kaznom sto necu da se popisem (?!), a dosla mi u subotu uvece u pola 8 kad sam kretala na dzibonijev koncert, i nije htela da prihvati da sam podstanar i da ce me mama popisati, kao nema to veze, ti si trenutno ovde bla bla, onda smo se dogovorile da dodje sutra uvece (iako je htela u nedelju ujutru da mi dodje???), e onda sam je ipak srela u podne ispred vrata kad samo darling i ja krenuli do prodavnice, pa kao e super doci cu za pola sata (dosla je za sat i po smorila sa familijarnim pristupom, suvisnim komentarima i napadanja momka mi da ga tu popise, kao sali se, sta ima veze, vanbracna zajednica bla bla, wtf??)… ok, taman zavrsila s njom, kad dva dana kasnije, mama u panici trazi podatke o mojoj firmi, sifru delatnosti i ostalo… pa jbm mu misa, ok, neka me popise tamo da sam privremeno odsutna, napise adresu gde sam i preklope podatke!!! uopste nije morala ceo onaj formular da popunjava ponovo, nego samo da me nabroji na onoj listi sa jmbg-om i trenutnom adresom u ns-u, pa kad podaci udju u sistem, naci ce me na listi! to je moja logika i niko me ne moze ubediti suprotno…

        1. hahaha, slažem se s tobom… stala sam već kod onog dela sa Gibonnijevim koncertom, taj dan je moj posao bio gotov još u 17h, možda smo se i videle na koncertu 😀
          Ljudi su insistirali na nekim smešnim pitanjima, a to zivkanje telefonima i insistiranje na šiframa ne razumem, jer svako zna da ako drugo lice daje podatke ti podaci neće biti 100% tačni. Prva ne znam napamet svoj jmbg, al moglo je da prođe i sa polovičnim. Nemamo svi ista iskustva, mogla bih da pričam i pišem danima o tome, ali zadržala sam se samo na deliću svog iskustva.

  5. Shunjo, sve sam se nadala da ćeš ti završiti na Podbari, kao popisivačica. Pravo da ti kažem, devojka koja je bila kod nas, bila je jako efiikasna, verovatno je i sama znala odgovore na mnoga pitanja, te me nije ugnjavila. Sve u svemu, nas tri smo bile popisane za petnaest minuta, možda i kraće.

    Verujem ti da si svašta videla i doživela. Isto mi je ispričala i jedna poznanica – popisivačica. Ulazila je u stanove sa paučinom kao iz filmova strave, u strašno siromašne porodice, usamljene bake i deke, uf, baš strašno.

    Samo još i lovu da dobijete i šlus! 🙂

    1. Dudo,

      ako treba dođem na Podbaru da te popišem kao blogerku, ipak je blog naša vera. 😀
      A lovu da čekamo – čekamo. Častim (se) kad stigne. 🙂

  6. „Gde si se rodio.“ „U Berane…“… Gde je bila mama kada si se rodio?“…. „… u Nju Delhi… čuj gde je bila.“ 😀 Kralj

    Ispalo je da su svi samo hteli da te udaju. 😀 Baš je bio zanimljiv ovaj popis, naročito za vas popisivače. 😀

    1. Char,

      svi hteli da me udaju i da piju kafu sos mene! Ni sama ne znam kome sam sve obećala da ću doći jedan dan samo na kafu kad se sve završi. Lagala sam debelo, ali šta da se radi, ta i ja sam ljudsko biće koje ima potrebu da laže! 😀

  7. E pa lepo 🙂 Sad kad imaš ovo iskustvo, red bi bio da i nas popišeš 🙂 Jesmo malo raštrkani, malo više nego u par ulica, ali ti si Šunja, pa možeš polako da se zaputiš na sve strane i šunjaš se među nama 🙂
    (o’ma’ da znaš, sumnjam da će biti manje bračnih ponuda, ali sad si na to već navikla 🙂 )

    1. Lina

      nije ti loša ideja, ali za vas moram da napravim novi upitnik, ovaj mi već dosadio, a za bračne ponude sam se već osigurala sa novom fotkom svojih grudi. Nisu bog zna šta, ali nisu ni za baČiti. Kud svi Turci, tud i mali Šunjo. 😀

Ostavite odgovor

